dinsdag 10 augustus 2010

Waarom horecazaken komen en gaan

Het is algemeen geweten dat horeca toch iets speciaal is. De zaken komen als paddestoelen uit de grond en smelten als sneeuw voor de zon.
Hoe komt dit toch?
De investeringen die gepaard gaan met het openen van een restaurant, taverne of een café zijn niet gering, je zou dan ook verwachten dat de zaakvoerders er alles aan doen om het de gast zo aangenaam mogelijk te maken....



Na een bioscoopavondje besluiten we nog een glas te drinken in een recent geopende zaak op de Van Iseghemlaan. Canard Bizarre is volledig vernieuwd, heel trendy modern, led verlichting, mooi en smaakvol.
We nemen plaats in het salon links bij het binnenkomen. Er zijn een 10 tal mensen in de zaak aanwezig + 2 mensen achter de bar. Na herhaaldelijke pogingen om de aandacht van 1 van de barmannen te krijgen besluiten we na meer dan 20 minuten om maar ergens anders iets te gaan drinken.




Het is maandag namiddag en maken een ommetje in de stad. De vroeger Ierse pub in de Langestraat is recent overgenomen en is nu een Spaanse tapas bar. Leuk.
De zaak is weinig veranderd, het is een allegaartje van Ierse restanten met een paar nieuwe zaken die eigenlijk niet in het kader passen. Barçabar of grand bazaar, best grappig. We nemen plaats op de mooie binnentuin, ik mis wel een bloemetje of een plantje. De enige decoratie op het terras is het onkruid tussen de betegeling. Er liggen enkele blaadjes met een nietje, dit is de kaart, vuil en vettig. Na een ganse poos kunnen we iets bestellen, de serveerster komt 10 minuten later vragen wat we nu juist besteld hadden... inderdaad een limonade en een Martini. We bestellen meteen ook maar een bordje tapas gemengd. Na nogmaals 10 minuten krijgen we ons drankje vraagt de serveerster of we warme of koude tapas wensen, we gaan voor koud. Even later komt een bord met olijven, gemarineerde mozzarella balletjes, chorizo, en drie vrij grote stukken gebakken tonijn, we krijgen een servetje en tandenstokertjes. De tapas waren lekker maar de presentatie kon zeker beter, een stukje brood had niet misstaan. Je moet eens een stuk gebakken tonijn eten met een tandenstoker.... lol.
Ondanks vier personeelsleden en 9 klanten op dat ogenblik slagen we er niet in een tweede drankje te bekomen, daar we zelfs aan niemand de rekening kunnen vragen besluit ik om binnen te gaan betalen.Ik vraag aan een meisje in een roos trainingspak (ze werkte achter de bar) de rekening, ze spreekt een voorbijwandelende kelner aan maar die reageert niet. Oei iedereen weg, ik vind verder achter de bar nog iemand aan wie ik de rekening nog eens vraag.
'Waar zat ge?'
Ik kan het niet laten te zeggen op een stoel, er waren nog twee tafels met klanten en op het tafeltje waar wij zaten stond alles nog. '20 euro 50' . Alstublieft meneer en dank u.





Later die dag...

Ik las in een plaatselijk blaadje een advertentie voor een nieuwe zaak.
We besluiten hier iets te gaan eten en ik telefoneer vlug even voor een tafeltje. het is een maandag in augustus aan de kust ! Als je om 20u15' belt om te reserveren krijg je de mededeling dat de keuken om 21 u sluit en dat je daar ten laatste om 20u30' moet zijn en dat je dan geen menu meer kan eten, 1 gerecht !
Als ik zeg : 'laat dan maar meneer ' wordt de telefoon toegegooid.






Zoals je reeds leest op mijn blog zijn er ook veel goede restaurants in Oostende, er zit altijd wel kaf tussen het koren.
Waar zijn die mensen mee bezig ?

3 opmerkingen:

  1. Ja, waar zijn die mensen inderdaad mee bezig ? Gebrek aan de elementairste handelsgeest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan er van meespreken hoor, het lijkt me of je tegenwoordig geen enkele service meer kan verlangen of ze bekijken je scheef. Er zijn natuurlijk wel andere en betere horeca zaken die wel hun best doen en wel die service aanbieden die onontbeerlijk is voor een goede werking van zaken(doen). Interessant artikel, heb je nog tips of weetjes? Graag meer!

    BeantwoordenVerwijderen