dinsdag 17 augustus 2010

Oostendse visserskaai

De Oostendse Visserskaai is uniek aan onze kust. Je vindt er onder andere de Vistrap, waar je dagelijks zeeverse vis kunt kopen.   
Marie-Rose, een vissersvrouw die er al 30 jaar vis verkoopt, vertelt  meer over de onweerstaanbaarheid van verse, Oostendse vis.


Tussen het station en het klein strand ligt deVisserskaai. Die plek is een must als je wilt genieten van al het lekkers dat de zee te bieden heeft.




Dagelijks zeeverse vis

Ten eerste heb je de Vistrap, een markt waar particulieren dagelijks terecht kunnen voor verse vis recht uit de zee. Uniek in Vlaanderen, want in de vismijnen van Zeebrugge en Nieuwpoort zijn particulieren niet welkom. Al wandelend langs de verschillende viskraampjes kies je er zelf je favoriete vis uit, met  op de achtergrond de ruisende golven en schreeuwende meeuwen.
De geur, die enkel afkomstig kan zijn van zeeverse vis, komt je meteen tegemoet. Het is ook die scherpe geur die talrijke meeuwen naar hier lokt. Het aanbod van de Vistrap is afhankelijk van het seizoen en van wat de vissers die nacht konden vangen. Die dag is de keuze beperkt tot vooral kabeljauw en tong. De versgevangen vis ligt voor je uitgestald en je bepaalt helemaal zelf wat je die avond op je bord krijgt.






Vis is altijd van levensbelang geweest in Oostende, al sinds de 19de eeuw was er sprake van een vismarkt waar dagelijks verse vis werd verkocht. Over de jaren heen is deze markt verschillende keren van gedaante en locatie veranderd. Sinds 1989 kun je verse vis aan de Vistrap op de Visserskaai kopen. Vroeger leidde een trap rechtstreeks naar de aanmerende vissersboten. De visservrouwen verkochten de vangst toen in kleine tentjes aan de trap. In 1989 verdween de trap en ruilden de visservrouwen hun tentjes in voor een degelijk gebouw uit steen. Enkel vissers die hun eigen vissersboot hebben, mogen er hun vangst verkopen. Zo wil de stad verse vis blijven garanderen.

Al enkele eeuwen wagen mannen zich ’s avonds op de woeste zee om ’s morgens met een boot vol versgevangen vis terug te komen. Om 7 uur ’s ochtends al kun je op de Vistrap bij de visservrouwen terecht voor heerlijke vis recht uit de zee.
Enkel als het stormt, is er geen mens of vis te bespeuren, want dan wagen de vissers zich niet op de woeste zee.

Op een winderige maandagochtend trekken we naar de Vistrap om er de sfeer op te snuiven. Die dag staat er slechts één vissersvrouw, Marie-Rose, te verkopen. Haar man is de enige die de hevige wind van de afgelopen nacht durfde trotseren. Ze is al dertig jaar vissersvrouw en kent ondertussen het reilen en het zeilen van de Oostendse visvangst.
Haar leven wordt bepaald door de zee, de weersomstandigheden en natuurlijk de heerlijk verse vis die de zee te bieden heeft.

  “Ik sta hier al dertig jaar, maar ben nog geen enkele dag tegen mijn zin komen werken. Ik vind het een leuke en boeiende job, want ik ontmoet ontzettend veel mensen. Als jong meisje woonde ik op de ‘boerenbuiten’ en had ik er nooit aan gedacht om vissersvrouw te worden, maar cupido besliste daar anders over. Ik werd verliefd op een visser, 30 jaar geleden stapten we in het huwelijksbootje en sinds die dag verkoop ik hier vis. Veel moeite moet ik hier niet voor doen, de vis verkoopt zichzelf. Het enige wat ik doe, is de vis klaarmaken. Ik haal het vel eraf, haal de ingewanden eruit en haal de kop eraf."







Een unieke locatie

“Er is veel veranderd de afgelopen dertig jaar, zowel voor mij als voor mijn man. Ik ben blij dat ik in 1989 mijn tentje mocht ruilen voor dit stevigere gebouw. Wat ik leuk vind aan de Vistrap is dat wij vissersvrouwen elkaar niet als concurrentie zien. Dat is niet vanzelfsprekend, want we staan hier tenslotte toch vaak met verschillende vrouwen dezelfde vis te verkopen. Iedereen heeft zijn eigen regels en zijn vast cliënteel, daar komen we niet aan. Ook van de supermarkten ondervinden we geen concurrentie. De mensen blijven naar hier komen omdat ze weten dat ze hier kwaliteit en versheid krijgen en daar betalen ze maar al te graag een beetje meer voor. We krijgen ook vaak toeristen over de vloer en ze zijn altijd onder de indruk. 
Zoiets als de Vistrap kom je bijna nergens meer tegen.”



De Oostendse Garnaal

Welke soort vis je op de Vistrap terugvindt, hangt van het seizoen af. Vandaag komen veel voorbijgangers vragen naar de heerlijke Oostendse garnaal, maar daar zullen ze nog op moeten wachten tot in juli. Juli en augustus zijn de topmaanden voor de Oostendse garnaal. Die is grijs en bevat meer smaak dan de roze garnaal. Nadat vissers de garnalen vangen, koken ze die volgens een speciaal proces op de boot. Je kunt er dus zeker van zijn dat de garnalen die je in Oostende koopt kraakvers zijn. Vandaar dat ze ook zo populair zijn in Oostende en ver daarbuiten. Je moet ze wel zelf pellen, maar dat draagt bij tot het plezier van het opeten. De prijzen op de Vistrap variëren van dag tot dag. De ene keer betaal je 25 euro voor een kilo tong, de andere dag enkele euro’s meer of minder. Met Marie-Rose valt niet te onderhandelen. Verschillende klanten proberen af te dingen op de prijs, maar onze vissersvrouw laat zich niet van haar stuk brengen. Het is een vrouw die niet bang is om haar handen vuil te maken. Met een grote behendigheid en ongelooflijke snelheid maakt ze de gekochte vis proper waar je bij staat. Je ziet meteen dat Marie-Rose haar vak kent. Ze haalt het vel van de vis, ontdoet hem van zijn ingewanden en, als je dat wil, fileert ze hem zelfs. Haar vuile handen veegt ze snel af aan haar schort. Ondertussen krijg je er een gezellige babbel bij in het Oostendse dialect. Marie-Rose spreekt iedereen steevast aan met ‘madamtje’ en ‘meneertje’ en doet alsof ze je al jaren kent. Je koopt niet alleen vis op de Vistrap, je leert er ook de echte Oostendenaar beter kennen.

“We denken eraan om over een jaar of drie te stoppen. Mijn man is haast elke nacht op zee en ik sta hier van 7 uur ’s ochtends tot 6 uur ’s avonds. Het is erg vermoeiend en we worden er ook niet jonger op. We zagen elkaar de afgelopen 30 jaar amper en willen binnenkort wat meer van elkaar genieten. Binnen drie jaar kunnen we dingen doen waar we de afgelopen jaren nooit tijd voor hadden, maar ik zal de Vistrap missen, wees daar maar zeker van!”

Zelf proeven?
Al wie vis niet zelf kan of wil bereiden, maar toch heerlijk verse vis wil proeven kan in Oostende zeker een lekker restaurant vinden.
Het recept voor garnaalkroketten vindt u binnenkort op mijn blog.




Restaurant in de buurt ?

(Bron: Toerisme Vlaanderen)

1 opmerking:

  1. Wat een leuke post, ik Marie-Rose lijkt me een tof madamtje! Ik kijk al uit naar je recept voor garnaalkroketjes.. mmm.. dat wordt vast en zeker smullen.

    BeantwoordenVerwijderen